Etologie je nauka zabývající se chováním živočichů. Používá metody přímého pozorování (dalekohledem, noktovizorem), dokumentace a registrace technickými prostředky (fotoaparát, videokamera, magnetofon), experimentování v přírodě i laboratoři.
Záznam průběhu projevů chování v čase je
etogram. Grafický záznam zvukových
projevů (např. ptačí zpěv) je sonagram.
Chování je většinou pro jednotlivé druhy
živočichů typické, téměř neměnné a má
genetický základ. U mnohobuněčných živočichů, zejména pak u tetrapodů
(obojživelníci, plazi, ptáci, savci) nabývá chování častěji
získaný základ.
Vrozené chování (dědičné) je zapsáno v genomu jedince či genofondu populace a je řízeno z nervových center. Na různé úrovni existuje u všech živočichů a živočichové jím odpovídají na podněty z okolního prostředí.
Nejpřesvědčivějším dokladem o
dědičnosti vrozeného chování je tzv. hygienické chování včel. Včely recesivně
homozygotní pro určitý gen (uu) odvíčkovávají buňky s larvami napadenými
morem včelího plodu (původcem je bakterie
Paenibacillus larvae). Včely recesivně homozygotní pro jiný gen (rr)
dokážou odstraňovat napadené larvy z již odvíčkovaných buněk. Pouze včely
recesivně homozygotní pro oba geny (uu rr) jsou schopné odvíčkovat buňku
a zároveň odstranit larvu, čímž brání šíření infekce v úle. Křížení příslušných
linií včel vykazuje štěpné poměry typické pro dihybridní křížení s úplnou
dominancí: zpětným křížením hybrida F1 generace s homozygotně
recesivním rodičem získáme 25 % potomků s kompletním „hygienickým“ chováním.
Reflex
je odpověď organismu, zprostředkovaná nervovým systémem, na podněty z vnějšího
prostředí. Podnět (dráždění) vybaví vzruch, který je reflexním obloukem veden do
nervového centra a odtud postupuje odstředivými drahami k výkonnému orgánu,
který zajistí konečnou odpověď.
Nepodmíněný reflex je vrozená reakce,
kdy na podněty z prostředí reaguje živočich, na podkladě dráždivosti,
stereotypními jednoduchými orientačními reakcemi. Mezi ně patří
kineze,
taxe a
instinktivní chování.
Kineze
je reakce organismu (živočicha) na
podnět, která nezávisí na směru, odkud podnět působí (např. vysunutí či zatažení
panožek měňavky).
Taxe
je reakce organismu závislá na směru působení podnětu. Jde o pohyb ke zdroji či
od zdroje podnětu (chemotaxe, fototaxe aj.).
Instinktivní chování je nejsložitější
vrozené chování. Jedná se o komplex chování, z něhož je podstatná část sice
vrozená, ale další část je s různou intenzitou modifikována během vývoje každého
jedince. Pro toto chování jsou typické: 1) určitá podnětová situace
(konkrétní podnět a jeho vjem) vyprovokuje vždy stejný vrozený instinktivní
projev, 2) jednotlivé složky tohoto instinktivního projevu následují v neměnném
pořadí za sebou, 3) instinktivní projevy jsou druhově typické.
Za
instinkt považujeme hierarchicky organizovaný nervový mechanismus, který
reaguje na vnitřní a vnější podněty koordinovanou sérií pohybů, která jako celek
vede k uspokojení životních potřeb daného živočicha. Významnou roli
v instinktivním chování živočichů hraje tzv. klíčový podnět, jeho prahová
hodnota (intenzita podnětu) a v neposlední řadě fyziologický stav organismu a
podmínky prostředí. Instinktivní chování obvykle prochází několika fázemi.
Fáze
instinktivního chování:
1)
Vnitřní vyladění či motivace -
např. pocit hladu, potřeba ukrýt se nebo se pářit.
2) Apetenční
chování – aktivní hledání klíčového podnětu (spouštěče) odpovídajícího
příslušné motivaci (kořisti, úkrytu, samice v říji).
3)
Filtrace podnětů – vybírání nejvhodnější potravy, úkrytu nebo sexuálního
partnera.
4) Spouštěcí
mechanismus – je uvolněn či aktivován setkáním zvířete s klíčovým podnětem.
5)
Konečné jednání čili fixní motorický
projev – naplní se dosažení podnětové situace, kdy např. šelma objeví
a uloví kořist, mládě koroptve zalehne a znehybní ve vhodném úkrytu, dojde k
páření aj.
Obr.
Apetenční
chování a jeho postavení v sekvenci fází potravního chování levharta. A) klidová
fáze - spánek, B) vnitřní vyladění (motivace) a apetenční chování (pátrání po
kořisti), C) plížení ke kořisti, D) útok na kořist, E) usmrcení kořisti
(rdoušení impaly) (JK podle Radkeho, 2002 a Gaislera a Zimy, 2007).
Klíčový
podnět je jakýkoliv podnět, který
spouští (vyvolává) určitou specifickou reakci. Významná je jeho
prahová hodnota (intenzita podnětu).
Každé spouštěcí schéma má určitou prahovou hodnotu. Ta je rozdílná podle
fyziologického stavu jedince, podle jeho vnitřního vyladění, případně podle
podmínek prostředí (hladové šelmě stačí pro zahnání pocitu hladu ulovení i menší
kořisti, vrabci před útočícím krahujcem někdy nevzlétnou a nevyhledávají úkryt,
ale pouze znehybní). Když jsou některé podněty podprahové, nebo když vrozené
jednání za odpovídajícího vyladění nemůže dlouho proběhnout, může jeho prahová
hodnota klesnout někdy až na nulu. Tehdy mohou proběhnout tzv.
vakuové děje, označované
také jako jednání naprázdno, kdy
konečné jednání proběhne bez konečného efektu a bez odpovídajícího klíčového
podnětu (např. samci ptáků mohou v zajetí tokat bez samice nebo proti neživým
předmětům). Naopak nadprahové, respektive
nadoptimální podněty mohou vyvolávat
až přehnané reakce, které spočívají ve větší intenzitě konečného jednání než
normálně (nandu při inkubaci upřednostní velkou atrapu i za cenu podchlazení
vlastních vajec, mládě kukačky stimuluje pěstouny k mnohem intenzivnějšímu
krmení než vlastní mláďata aj.).
Obr.
Nadnormální spouštěč. Samec nandu pampového se snaží přemístit do hnízda a
zasednout obří atrapu, které dá přednost před vlastními vejci, jimž v důsledku
toho hrozí zastydnutí (JK podle Veselovského, 1974).
Instinktivní chování má nejen své fáze, ale i
prvky,
vzorce a
funkční okruhy.
Prvky
chování (také výrazové prostředky):
Základní funkční jednotky chování (např. lokomoce, příjem potravy,
odpočinek, spánek), které mohou být jednoduché (např. zvednutí hlavy, jištění,
rozhlížení, pohyb ocasu) nebo komplexní (složené) – stavba hnízda.
Vzorce
chování: Prvky chování sestavené
v neměnném pořadí, které jsou součástí konkrétního funkčního okruhu
instinktivního chování. Např. tok tetřeva hlušce je sestaven z neměnného pořadí
čtyř prvků chování (pukání, trylek, vylousknutí a broušení). Pro každý prvek je
typické určité držení těla a hlasový projev. Tok je pak součástí sexuálního
chování, neboť předchází aktu páření.
Funkční
okruhy chování jsou složeny ze vzorců
a prvků chování, po jejichž realizaci dochází k naplnění a uspokojení potřeb
živočicha. Z tohoto hlediska rozlišujeme
chování podmíněné látkovou výměnou,
chování ochranné, komfortní,
rozmnožovací a
sociální.
Chování
podmíněné látkovou výměnou
(metabolismem) zahrnuje získávání
potravy včetně manipulace s ní (potravní
chování), součástí mohou být např. i tvorba potravních zásob (křeček, ťuhýk,
sojka), krmení mláďat, migrace. Dále pití, močení (urinace) a kálení (defekace).
Patří sem i všechny pohyby související s dýcháním a termoregulací, pohyby při
spánku a odpočinku živočichů.
Ochranné
chování zahrnuje jak ochranu před
abiotickými vlivy resp. faktory
(vlhkost, chlad, sluneční záření), tak před
jinými organismy (před nebezpečnými
organismy, predátory). Ochranné chování může být
preventivní (pátrání po možném
nebezpečí, rozhlížení, větření) nebo
aktivní (ukrytí, útěk a shlukování).
Jiným kritériem dělení ochranného chování může
být způsob ochrany. Pak rozlišujeme toto chování na
nepohybové,
mimetické a
pohybové:
a)
Nepohybové
– ztuhnutí na místě, přitisknutí k podkladu, patří sem i reflexně podmíněná
dočasná ztráta pohyblivosti jako akineze
(thanatóza, katalepsie), kdy se zvíře staví mrtvým (užovky, vačice).
Obr.
Vačice
někdy při napadení predátorem upadá do strnulého stavu a staví se mrtvou
(thanatóza, akineze, katalepsie)
(JK podle
Veselovského, 1974).
b)
Mimetické
– strnutí a přitisknutí k podkladu ve vhodném prostředí dovoluje využít
ochranného zbarvení – mimikry podmíněné
kryptickým (lelek) a rozčleňujícím
zbarvením (tygr), kdy se živočichové stávají "neviditelnými".
Obr. Mimikry podmíněné kryptickým zbarvením (lelek vlevo) a rozčleňujícím zbarvením (tygr) (Foto ZL, LP).
Zatímco některým živočichům toto
mimetické chování (soubor zahrnující
nejen projevy chování, ale i morfologické a fyziologické adaptace) dovoluje
zamaskovat se a doslovně "zmizet" před predátory; ti se naopak mohou
nepozorovaně přiblížit např. ke své potravě (lev, tygr). Můžeme sem zahrnout i
využití aposematického
zbarvení doprovázené specifickými
pohyby – výstražné zbarvení či chování (varování nepřítele má odvrátit napadení)
– nejedovatí hadi korálovky jsou téměř identicky zbarveni jako jedovatí
korálovci, autotomii (aktivní
odhození nohy u sekáče, ocasu u ještěrek).
Obr. Příklad napodobování aposematického zbarvení (tzv. Batesovo mimikry) a příklad autotomie (sekáč vpravo, ještě před autotomií) (Foto OS).
c) Pro
pohybové ochranné chování je charakteristický únik často zakončený ukrytím.
Pro spuštění útěkové reakce je nutné překročení tzv.
útěkové vzdálenosti, která je
druhově specifická pro různé typy ohrožení. Např. zvířata lépe tolerují
automobil, povoz nebo jezdce na koni než pěšího člověka, což se využívá pro
přiblížení při pozorování, fotografování nebo lovu.
Obr.
Útěková vzdálenost. Je rozdílná v závislosti na potenciálních predátorech. Pták
prchá z největší vzdálenosti před psem, pak pěším člověkem, kdežto jezdce na
koni, povoz nebo lidi v automobilu toleruje i na velmi krátkou vzdálenost.
Záleží ovšem na poměrech v dané oblasti resp. zda se v ní loví a jakým způsobem
(pomocí psů, z koně, auta) (Obr. JK).
Řada živočichů je vnímavá ještě na překročení
tzv. kritické vzdálenosti.
Překročení této minimální vzdálenosti může vyvolat obranný útok. U obratlovců
žijících společensky je způsobem pohybové ochrany
shlukování do větších skupin (stáda,
hejna). Jinými formami pohybového ochranného chování mohou být již výše zmíněné
aposematické chování, autotomie, kamufláže, nebo
preventivní útok na možného
predátora, tzv. mobbing (pěvci
útočící na krahujce nebo na sovu objevenou při denním odpočinku). Toto chování
bývalo využíváno myslivci k tzv. lovu na výrovce, který je dnes zakázán (z
úkrytu byli odstřelováni dravci útočící na upoutaného výra).
Obr.
Antipredační chování – mobbing. Hejnko pěvců pronásleduje krahujce
(JK podle
Veselovského, 2001).
Rovněž
komfortní chování je formou pohybového ochranného chování. Jsou to projevy
bezprostředně související s péčí o povrch těla (škrábání, válení, prachová
lázeň, slunění, koupání, olizování těla, probírání peří aj.).
Obr.
Komfortní
chování. Zebry i další koňovití pečují o srst pomocí válení v písku a prachu (JK
podle Veselovského, 2005).
Obr. Příklady komfortního chování – koupání
slonů, protahovací chování tygra, koupel prasete bradavičnatého v kališti,
koupání zebřiček australských (Foto
LP, OS, MM).
Péče o povrch těla (grooming)
může být i vzájemná (allogrooming).
A poněvadž bývá spojena s pocitem tělesné libosti, nabývá pak toto chování i
výrazné funkce sociální (např. vzájemná péče o srst u primátů - tzv. "hledání
blech", které však opice nemají).
Obr.
Vzájemná péče o srst (allogrooming) upevňuje sociální strukturu opičí tlupy.
Jedná se o vybírání lupů, nikoli blech, které opice nemají (Foto JK).
Video. Vzájemná péče o peří (tzv. allopreening), je důležitou součástí sociálního chování papoušků. Na videu dvojice papoušků šedých - žako (Psittacus erithacus) v zoo Brno.
Rozmnožovací (sexuální) chování
zahrnuje tři podsystémy: rivalský, partnerský, pečovatelský.
Rivalský
podsystém směřuje ke zvětšení
vzdálenosti mezi jedinci a jeho projevem je tvorba
teritorií (obhajované území proti
příslušníkům stejného druhu). Ještě větší prostor, ve kterém jedinec nebo
skupina stejného druhu žije, bývá označován jako
domovský okrsek (často i angl.
home range). Ten bývá větší
než teritorium a nemusí být označován ani hájen. V rámci teritorií, která
vznikají nejčastěji v souvislosti s rozmnožováním, má však značení a hájení
velký význam. Tato činnost je zajišťována celou řadou tzv.
teritoriálních projevů, pro které je
typické, že jejich intenzita klesá ze středu k okrajům teritoria. Sem patří
imponování (zdůrazňování tvaru a
velikosti částí nebo celého těla),
bojové chování (např. přetlačování parohy či rohy), pronásledování, tedy
projevy, jejichž podstatou je
vnitrodruhová agresivita. Ta je běžným projevem u obratlovců, ale i jiných
živočichů, ovšem téměř nikdy nesměřuje ke zničení protivníka (zranění, zabití).
Právě naopak pomáhá zajistit to, v čem spočívá
význam teritorií, což je rovnoměrné
rozptýlení příslušníků populace v biotopu, optimální zajištění nabídky potravy,
zvýšení pravděpodobnosti setkání sexuálních partnerů, podpora soudržnosti
vytvořených párů případně větších sociálních skupin.
Obr. Bojové chování – na obr. souboje impal, buvolů afrických, hrochů a slonů (Foto LP).
Obr. Ritualizované souboje samců antilop (na obr. antilopa skákavá) se řídí geneticky fixovanými pravidly, která dovolují soupeře porazit a zahnat, aniž by došlo k vážnějšímu zranění. Antilopy při soubojích nevyužívají ostré rohy k bodání, ale spíše k demonstraci síly, přetlačování nebo šermování (Foto LP).
Obr.
Schéma teritoria klanu jezevců. Síť ochozů propojuje obydlí (D1),
další místa k odpočinku (D2, D3), k hledání potravy a pití
(F), kálení a močení (MK) a značkování teritoria (Z). Území hraničí s teritorii
dalších 4 klanů
(JK podle
Veselovského, 2005).
Agresivita může být i
mezidruhová. Nepatří sem ovšem útok
šelmy na kořist, ale může to být např. obhajoba hnízdního teritoria orlů, kteří
z blízkosti hnízda odhánějí i příslušníky jiných druhů ptáků. Jako
agonistické chování se označují na
jedné straně projevy nadřízenosti, agresivity, imponování a hrozby a na druhé
straně projevy podřízenosti a usmiřování.
Podstatou
partnerského podsystému je opak
podsystému rivalského, tedy zmenšení vzdálenosti mezi pohlavními partnery,
dotyková komunikace a pohlavní spojení. Projevům, které předcházejí vlastnímu
páření, říkáme epigamní chování
(sled složitých vrozených prvků chování – námluvy, tok, říje).
Video. Ukázka
toku rajek Paradisea apoda a Paradisea
rudolphi.
Obr.
Ulitami
plžů zdobené loubí australského lemčíka velkého, kterým samec láká samici ke
kopulaci. Čím nenápadněji určitý druh lemčíka vypadá, tím dokonalejší loubí
staví. Budování loubí je vlastně ritualizovanou stavbou hnízda, které si však
samice musí postavit později sama a sama také pečuje o vejce a mláďata, zatímco
se samec dvoří dalším samicím. Výjimečně tak optickým lákadlem při námluvách
není samec samotný, ale jeho umělý výtvor (u lidí tomu ovšem často bývá jinak –
viz některé majitele nablýskaných aut, vil apod.) (JK podle Veselovského, 1986,
2005).
Součástí takových aktivit bývají i
pozdravné ceremoniály při setkání
partnerů (výrazné postoje, pohyby, ale i hlasy - např. klapání zobáků při
setkání partnerů u čápa bílého), někdy se vyskytují v chování dospělých zvířat i
juvenilní prvky (např. rybáci si
předávají v zobácích rybku, aniž by jim sloužila za potravu, terejové si
předávají klacíky, které neslouží k budování hnízda apod.).
Obr. Někteří ptáci jsou prakticky němí – např. hlavním zvukovým projevem čápů bílých v době námluv je klapání zobákem (JK podle Hudce et al., 1994).
Obr.
Pozdravný
polibek se u šimpanzů (a lidí) vyvinul z krmení mláďat rozžvýkanou potravou
z úst do úst (JK podle Veselovského, 1974).
Obr.
Pozdrav
šimpanzů podáním rukou, přičemž podřízený nastaví nadřízenému dlaň (gesto
odvozené od žebrání mláďat). Nadřízený se jí dotkne prsty nebo dlaní (JK podle
Veselovského, 1974).
Obr.
Ritualizované chování. Krmení mláďat rybáka obecného rybami se stalo součástí
epigamního rituálu, kdy samice žadoní na samci o rybu přinesenou jako „zásnubní
dar“ (JK podle Veselovského, 1974).
Pečovatelský podsystém zahrnuje péči
o potomstvo (péče o larvy, vejce, mláďata). Toto chování je všeobecně rozšířeno
hlavně mezi obratlovci, ale zejména u ptáků a savců patří k nejsložitějším
projevům chování na bázi instinktů.
Obr.
a video.
Sociální
chování je projevem skupin živočichů
zvaných society. Tento pojem je
nadřazen výrazům jako tlupa, hejno, stádo, smečka, kolonie, rodina, hmyzí stát.
Vztahy uvnitř society nejsou udržovány jen sexuální afinitou svých příslušníků
(pohlavně), ale jsou budovány složitým systémem
sociální komunikace. Sem patří
signály nejen pachové, zvukové, optické nebo dotykové, ale i
ritualizovaná agresivita, kdy
původně agresivní projevy se mění jen na neškodné signály - např. mezi
jeleny často postačí namísto souboje parožím jen hrozba zvednutou hlavou,
případně jen upřený pohled (řada zvířat vnímá upřený pohled do očí jako výzvu či
hrozbu, proto se mu vyhýbáme např. při setkání s velkými šelmami). Ritualizovaná
agresivita je vyjadřována celou řadou
dominantních (projevy nadřazenosti) a submisivních
projevů (projevy podřízenosti), jejichž výsledkem bývá vytvoření
hodnostního pořadí (hierarchie).
Jeho mechanismus byl u ptáků (slepic) poprvé popsán jako "klovací
pořádek". Nejvýše postavený jedinec bývá nazýván
alfa jedinec, nejníže postavený
omega jedinec. Znalost vlastního
postavení značně snižuje konflikty mezi příslušníky society a udržuje její
soudržnost a koordinovanost.
Obr. Dominance
a submisivita. Postoj vlka vyjadřující dominanci (JK podle Okarmy, 1992).
Obr. Dominance
a submisivita. Postoj kojota vyjadřující submisivitu až strach
(JK podle
Okarmy, 1992).
Obr. Dominance
a submisivita. Podřízený vlk při pozdravu nebo chlácholení nadřazeného jedince
mu olízne tlamu – toto chování je odvozeno ze žadonění mláďat o potravu
(JK podle
Veselovského, 1974).
Obr. Dominance
a submisivita. Krajním projevem podřízenosti u vlků je lehnutí na záda a
nastavení nechráněného břicha
(JK podle
Veselovského, 1974).
Obr. Mimika
vlka. Agresivní hrozba dominantního jedince
(JK podle
Okarmy, 1992).
Obr. Mimika
vlka. Nejistota až strach u submisivního jedince
(JK podle
Veselovského, 1974 a Okarmy, 1992).
Obr. Mimika
tygra a levharta. Defenzivní hrozba (projev strachu) je laiky často mylně pokládána za
výraz agresivity
(JK podle
Veselovského, 1976; Foto SF).
V societách je zajištěno
specifické předávání informací a
velmi významné je, že society vytvářejí
společnou strategii chování, umožňující úspěšnější přežití (strategie
přežití). Je zajištěno efektivnější
využití potravních zdrojů, dokonalejší ochrana, existuje dělba činností až po
schopnost budovat složité stavby (bobři, mravenci).
Rozlišujeme pět typů societ:
1) náhodné seskupení – časově krátce
limitované setkání několika jedinců, 2) anonymní
otevřená societa – seskupení volně přicházejících a odcházejících jedinců,
kteří se většinou neznají (hejna některých ryb, ptáků, velká stáda kopytníků),
3) neanonymní otevřená societa –
jedinci se znají, ale mezi societami téhož druhu panuje relativně častá výměna
(kolonie některých ptáků, tlupy některých savců), 4) anonymní
uzavřená societa – je tvořena velkým počtem jedinců, kteří se individuálně
neznají, ale poznají se např. podle pachových značek (např. mraveniště, ale i
society potkanů), 5) neanonymní uzavřená
societa – je tvořena jedinci, kteří se dobře znají, žijí značnou část života
společně a jsou propojeni systémem vzájemných vazeb (vlčí smečka, tlupa
šimpanzů).
Obr.
Příklady
typů societ - anonymní otevřená societa (hejno
andulek; Foto MM), neanonymní uzavřená societa (vlčí smečka
Vzájemnou komunikaci mezi jedinci v societě může
tvořit např. jen prosté napodobování
(sociální imitace) a vzájemné
podněcování (sociální stimulace). Ovšem často i ty nejsložitější systémy
sociální komunikace vycházejí z již
výše zmíněných optických (výrazové postoje), akustických, dotykových, pachových
signálů nebo značek a z jejich kombinací (viz dominance, submisivita,
hierarchie, grooming). Ve vyspělých
societách může docházet i k dělbě
činností podle schopností každého jedince nebo ke kolektivní ochraně a
pomoci ohroženým, poraněným či nemocným členům. Pak hovoříme o
altruistickém či
epimeletickém chování (které je
nesobecké a mnohdy až sebezničující – např. u mravenců, včel, slonů, některých
lidoopů, delfínů).
Obr.
Altruistické neboli epimeletické chování. Delfíni nadnášejí poraněného člena
skupiny u hladiny, aby se mohl nadechnout
(JK podle
Veselovského, 1976).
Přírodní výběr působí nejen na jedince, ale i na
celou skupinu jedinců vzájemně příbuzných (příbuzenský
výběr, angl.
kin
selection). Principem je chování
na základě inkluzivní rozmnožovací
zdatnosti (souhrnné reprodukční způsobilosti) každého jedince (inclusive
fitness), která je určena
podílem individuální genetické zdatnosti podle podílu jednotlivce i počtu
přímých, rozmnožování schopných potomků všech ostatních příbuzných individuí.
Souhrnná rozmnožovací způsobilost jedince je o to větší, čím více jeho genotypu
bude ve všech následujících generacích, včetně generací jeho příbuzných.
Evoluční úspěch jedince tak nezávisí jen na vlastních potomcích, ale bude tím
vyšší, čím více bude pomáhat svým příbuzným (aniž by sám vstoupil do reprodukce
- viz kap. o včele medonosné).
Komunikace živočichů
(biokomunikace, dorozumívací chování) obecně
představuje tok informací.
1)
Chemická komunikace
je velmi rozšířena a je zprostředkována
feromony (chemické látky ovlivňující
chování a vývoj příslušníků téhož druhu). Rozlišujeme uvědomovací chemické
signály, kam patří
pachové značky mající dlouhodobou
nebo okamžitou speciální funkci (pachové "vizitky" na hranicích domovských
okrsků, stimulace chování v sexuálním životě, značení při bezprostředním
ohrožení aj.).
Obr.
Pachovými signály (močí) samci značkují nejen teritorium, ale u některých savců
i samice během námluv. Jihoameričtí hlodavci mary stepní
(JK podle
Veselovského, 1974).
Obr.
Samec tygra značkuje močí své teritorium
(JK podle
Veselovského, 1976).
Obr.
Kamzíci značkují teritorium otíráním sekretu pachových žláz umístěných na hlavě
za rohy (tzv. fíky)
(JK podle
Veselovského, 1974).
Obr.
Hroch značkuje své teritorium tak, že při defekaci rozmetává rychle kmitajícím
ocasem féces do okolí
(JK podle
Veselovského, 1974).
Obr.
Antilopy a jeleni značkují teritorium sekretem předoční (preorbitální) pachové
žlázy
(JK podle
Veselovského, 1974).
Obr.
Flémující hřebec
a kozorožec. Při tzv. flémování samec za pomoci typické grimasy detekuje
rudimentárním vomeronasálním orgánem na patře feromony říjné samice
(JK podle
Veselovského, 2005;
Foto IL).
2)
Dotyková komunikace (taktilně mechanická) je možná jen u živočichů, kteří se
znají, nebo alespoň poznají podle jiných znaků (vzhledu, pachu, hlasu). Pak jsou
dotyky velmi významné především v sociálním, sexuálním a rodinném životě zvířat.
Zvířata kontaktního typu (netopýři,
hlodavci, někteří ptáci) se za určitých okolností tisknou k sobě (při
odpočinku). Naopak např. vlaštovky se při sezení na drátě vzájemně nikdy
nedotýkají - jde o distanční typ.
Obr.
Distanční a kontaktní druhy ptáků. Vlaštovky (a) při sezení na drátě mezi sebou
udržují odstup a patří tak k distančnímu typu, kdežto australští lasoleti (b)
jako ptáci vyhledávající tělesný dotyk patří k typu kontaktnímu
(JK podle
Veselovského, 1974, 2005).
Obr.
Nandej černohlavý, podobně jako další papoušci, patří ke kontaktním typům ptáků
(Foto JK
Při komenzalismu se někteří živočichové dotýkají
jiných, obvykle velkých a potenciálně nebezpečných zvířat (klubáci či volavky na
hřbetech velkých kopytníků).
Obr.
Nejznámějším příkladem komenzalismu mezi savci a ptáky je vztah mezi africkými
kopytníky a klubáky nebo volavkami rusohlavými. Mohli bychom sem zařadit i toto
využívání laní v zoologické zahradě strakami (Foto IL).
Obecně však existují proti tělesnému dotyku mezi
živočichy silné instinktivní zábrany, poněvadž ten může být nebezpečný. Ve
většině případů tak dotyk vyvolává obranné chování jako útěk, napadení aj.
3)
Zvuková komunikace (akustické signály) se uplatňují zejména při
rozmnožovacím a sociálním chování. Hlasy můžeme obecně považovat za kontaktní
(uvědomovací) nebo naopak distantní (svolávací, přivolávací funkce - působí na
značnou vzdálenost). Ambivalentní hlasové projevy
mohou mít pro některé druhy živočichů význam afinní (zvací – ”pojď sem”),
pro druhé difugní (odpuzovací – ”jdi pryč”). Mezi akustickou komunikaci patří i
echolokace (sonar, jehož
prostřednictvím mezi sebou komunikují, případně se v prostoru orientují netopýři
nebo kytovci)
4) Optické dorozumívání je
v živočišné říši rozšířeno mnohem méně, než bychom očekávali. Takto mohou
komunikovat živočichové mající dobrou zrakovou schopnost a ovládající dokonale
tělesné pohyby. Působí obvykle na krátkou vzdálenost.
Optické signály založené na tzv.
výrazových postojích a výrazových
pohybech slouží jako komunikace
zejména u tetrapodů (imponující, podřízený postoj viz sociální komunikace).
Obr.
Výrazové signály koňovitých. Výraz hrozby se sklopenými boltci, případně i
vyceněným chrupem
(JK podle
Veselovského, 2005).
Optické signály založené na nápadném zbarvení (např. pestré opeření ptáků nebo pestré ”plakátové” zbarvení korálových ryb), případně na zvýraznění morfologických struktur. Vzpřímené hřebínky (hrabaví) či chlupy, nafouknuté laloky (anolis, fregatka) jsou srozumitelné i bez složitějších pohybů.
Ritualizace chování je součástí
biokomunikace a je u obratlovců značně rozšířena. Jedná se o instinktivní
chování, jehož význam je zcela odlišný od chování, které je napodobováno.
Funkčním výsledkem je dorozumívání, ačkoliv původně se mohlo jednat o útok,
čištění těla, sběr potravy apod. Např. u potápky roháče ztratily některé prvky
chování prezentované při toku v průběhu fylogeneze svou původní funkci a změnily
se na vyloženě symbolické ceremoniály. Podobně tzv. ponoukání u kachen neznamená
pro kačera zahájení útoku, což byl původní záměr těchto pohybů, ale "svatební"
nabídku. Z důvodu zabránění vážným zraněním se při soubojích, např. mezi
kopytníky nebo šelmami, chování ritualizovalo až do té podoby, že namísto
skutečného útoku parožím, rohy, zuby, postačí pouhá jejich prezentace
vkomponovaná do některého výrazového postoje –
imponování. Současně se však takto
samci předvádějí před samicemi, což jim usnadňuje výběr pohlavního partnera.
Obr.
Nápadná loketní letka v křídle samců
kachniček mandarinských je příkladem ritualizace, kdy se prvky určitého
neutrálního chování změní ve výrazový prostředek. Zde se z čištění křídel
postupně vyvinula fáze toku spočívající v ukazování zobákem na tuto zvětšenou
letku (Foto OS, Zoo Ohrada).
Zvláštní projevy instinktivního chování:
Konfliktní chování vyplývá z působení dvou či více protikladných motivací
současně. Výsledkem ovšem nemusí být odpovídající jednání, ale může se objevit
zcela jiný, často zdánlivě ”nesmyslný” projev.
O
přeskokovém chování hovoříme, když dochází k funkční změně chování, která
vyústí do projevu, jenž je zcela neadekvátní předcházející situaci (bojující
srnci, mající současně motivaci útočit i utéci, souboj přeruší a chvíli se
pasou). V některých případech se může jednat o
přeorientované chování. To vzniká
především z rozporu mezi útočnými a útěkovými tendencemi. Živočich však reaguje
překvapivě útočným chováním nikoli na přirozený objekt – svého soka, ale
přeorientuje útok jinam (např. slabší racek nezaútočí na silnějšího jedince, se
kterým právě bojuje, ale na trs trávy, kterou přitom trhá ze země).
Obr.
Přeskokové chování jako jeden z typů konfliktního chování (tj. střetu dvou
různých motivací). Dva soupeřící kohouti přeruší agresivní chování a předstírají
zobání potravy
(JK podle
Veselovského, 2005).
Hravé
chování vyskytující se především u
mláďat bývá přípravou k cílevědomému chování v dospělosti. Hra má silné citové
pozadí, živočichům je příjemná a často bývá opakována. Není druhově specifická.
Může obsahovat jak vrozené, tak získané prvky chování, nebo kombinaci obou.
Zvědavost může, ale nemusí souviset s hravým nebo pátracím chováním. Jedná se o
apetenci pro nové situace. Cílem je získání informací nevynucenou cestou (fakultativním
učením).
Obr.
I když je hravost typická pro mláďata, u inteligentnějších druhů savců přetrvává
do dospělosti. Na snímku plískavice tmavá z čeledě delfínovitých (Foto MJ/MHe).
Obr. Jako značně inteligentní zvířata si sloni rádi hrají a také cvičí (Foto OS, Zoo Liberec).
Chování spojené s pohybem (přemístěním,
lokomocí) zařazujeme mezi pohybovou
aktivitu, naopak klidovou aktivitou
nazýváme chování související např. s odpočinkem a spánkem (pohyby bez lokomoce).
Spánek
je instinktivní proces, protože má druhově specifickou apetenci a konečné
chování. U živočichů se rytmicky opakuje a je životně nezbytnou složkou jejich
chování. Je podmínkou k obnovení tělesných sil, ale může sloužit např. i
k přečkání nepříznivého období (pak rozlišujeme
anabiózu, diapauzu, hibernaci, estivaci).
Klidové stavy aktivity jsou součástí biologických rytmů.
Biorytmy
jsou endogenního původu, ale jejich trvání upřesňují vnější časovače (např.
rytmus světlo – tma). Souhrnné trvání doby klidu a aktivity představuje
periodu biorytmu.
Rytmy aktivity, tedy jednotlivé periody, neodpovídají zcela periodě
časovačů. Cirkadiánní je denní
cyklus (okolo 24 hodin). Nauka o biorytmech ovšem značně přesahuje rámec
etologie, proto se o ní zmiňujeme jen orientačně.
Získané
chování je opakem vrozeného chování.
Není předem naprogramováno a jeho základem je
podmíněný instinkt (odpověď na
podnět, založená na novém dočasném spojení v CNS). Jedná se o
adaptivní chování, které můžeme
zahrnout pod pojem učení. Pod tímto
pojmem rozlišujeme 8 typů:
1)
Vtištění
(vtisk,
vpečeťování -
imprinting)
je ustálená odpověď na podnět z raného mládí, který působil během krátkého
citlivého období, tzv. senzitivní
periody (např. housata si během 4 hodin v prvním dnu života natrvalo
vtisknou podobu své matky). Obvykle je to proces nezvratný, v případě, že
vtiskávání proběhne později, může toto získané chování po čase vyhasnout.
Obr.
Imprinting (vtištění). Housata všude následují člověka, kterého si v senzitivní
periodě vtiskla jako matku
(JK podle
Hickmana et al., 2004).
2)
Zpřesňování a koordinace pohybů (motorická facilitace cvičením)
je proces, kdy se především mláďata učí dokonaleji zvládnout vrozené pohyby,
jako je např. běhání, šplhání, létání.
3) Během
habituace (přivykání, návyk) se postupně snižuje citlivost živočicha a jeho
odpověď na dlouho opakované podněty, což může vést až k vymizení odpovědi.
Živočich tedy nereaguje na podněty, které pro něj nejsou důležité (principem
habituace je i ztráta plachosti zvířat, která byla předpokladem jejich
domestikace). Habituace též komplikuje plašení špačků na vinicích a v sadech a
ptáků narušujících provoz na letištích.
Obr.
Habituace. V místech, kde se neloví, ztrácí zvěř brzy plachost a přichází do
bezprostřední blízkosti člověka, jako zde jeleni wapiti v turistickém kempu
jednoho ze severoamerických národních parků (Foto MJ/MHe).
4)
Strukturní vnímání (tvarová percepce) je schopnost vnímat prostorový nebo
časový úsek jako celek. Struktura nebo tvar jsou zde vnímány jako ”obraz”,
”melodie”. Umožňuje vnímat konkrétní vlnové délky světla jako barvu, sled tónů
jako zpěv. Je umožněno rozlišit příslušníka svého druhu, svého rodiče apod.
Jedná se o proces, který se zdokonaluje během individuálního vývoje.
5) Pod pojmem podmiňování rozumíme
”pravé” učení, jehož podstatou je zpětná vazba úspěchu a neúspěchu. Můžeme
rozlišovat klasické (pavlovovské)
podmiňování (po tréninku vyvolá
odpověď i původně neutrální podnět),
operační (operantní)
podmiňování (založené na činnosti – operaci, kdy živočich je schopen provést
změnu v prostředí – stiskne tlačítko aj.) a
učení metodou pokusu a omylu nebo
pokusu a úspěchu (negativní
zkušenosti nemusí být obvykle často posilovány – zvířata si lépe pamatují špatné
zkušenosti). Operantní podmiňování bylo v určité etapě vývoje etologie (směr
zvaný behaviorismus) intenzivně studováno v laboratorních podmínkách na několika
málo druzích pokusných zvířat za použití tzv. Skinnerových boxů a bludišť.
Obr.
Skinnerův box. Tyto boxy se uplatnily při studiu učení u pokusných zvířat. Po
správném stlačení páčky nebo klovnutí do terče jsou potkan nebo holub odměněni
potravou
(JK podle
Veselovského, 2005).
6)
Explorační chování (pátrací, objevitelské) umožňuje zvířeti orientovat se
v neznámém prostředí a v nových situacích na základě zkušeností, které získalo
fakultativním učením, tedy
nevynucenou cestou. Opakem jsou zkušenosti nabyté během
obligatorního učení, tedy učením,
které je nějakým způsobem vynucené (vysloveně obligatorním je vtiskávání,
klasické podmiňování, ale zřejmě sem spadá např. i pátrací chování, které je pro
zvíře nezbytné). Fakultativní učení může být navozeno hravým chováním nebo
zvědavostí. Každopádně jsou jeho základem reflexy.
7)
Napodobování (imitace) je známo především u papoušků (imitace lidské řeči) a
primátů („opičení“). Tzv. přenos
vyladění není učením, ale synchronizací určitého chování ve skupině
(„nakažlivost“ zívání, stimulace příjmu potravy u sytých jedinců přidáním
hladového jedince do skupiny). Určitou paralelu u lidí můžeme spatřovat v
módních trendech a různých společenských hnutích (náboženské sekty apod.).
8)
Používání nástrojů a jejich příprava byly dříve přisuzovány pouze lidem (viz
Franklinova definice člověka jako živočicha vyrábějícího nástroje). U
bezobratlých a primitivních obratlovců je tato činnost programována geneticky, u
ptáků a savců je často výsledkem učení; tradicí se pak předává na další
generace.
Obr.
Používání nástrojů ptáky. Sup mrchožravý rozbíjí kamenem pštrosí vejce
(JK podle
Eu et al., 1993).
Obr.
Používání nástrojů ptáky. Pěnkavka bledá z Galapág vytahuje larvy dřevokazného
hmyzu pomocí ostnu opuncie. Zaujímá tak potravní niku jinde obsazovanou datly,
kteří na Galapágách chybí
(JK podle
Veselovského, 1974).
9) Vhled
(chápavost – angl. insight)
umožňuje jedinci řešit takové situace, pro které nemá odpovídající instinkty
a naučené způsoby chování. Bývá považován za nejvyšší
kognitivní proces, jehož jsou
zvířata schopna, a to ještě náznakově (plně provedený vhled je možný jen u
člověka). V podstatě se jedná o pochopení souvislostí na základě usuzování
(uvažování). Např. šimpanz na sebe naskládá několik beden tak, aby tyčí dosáhl
na ovoce zavěšené pod stropem.
Obr.
Učení
vhledem. Klasický Köhlerův pokus, při němž šimpanz dokáže dosáhnout na visící
pochoutku díky sešroubování tyčí a navršení beden
(JK podle
Veselovského, 2005).
10) Pod pojmem
tradice rozumíme přenos naučeného
chování z jedince na jedince a z generace na generaci. Předpokladem vzniku
tradice je napodobování a paměť, přičemž souhra mezi učením a tradicí má velký
význam pro evoluci chování (některé původně naučené jevy mohou být pravděpodobně
na základě tradice dokonce zabudovány do vrozeného programu chování, které se
tedy může vyvíjet podobně jako např. tělesné znaky). Např. od jediného makaka
červenolícího se celá populace naučila zbavovat rýži písku hozením do vody nebo
omývat sladké brambory ve slané mořské vodě, od jediné sýkory se ostatní naučily
otvírat láhve s mlékem.
Obr.
Tradice u primátů. Samice makaka červenolícího zjistila, že opláchnutím sladkých
brambor v mořské vodě je zbaví nečistot a dodá jim lepší chuť. Napodobováním se
toto chování rozšířilo v rámci tlupy a později bylo předáno dalším generacím
(JK podle
Hickmana et al., 2004).
Tyto výukové materiály byly spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.